Så ska du inte löneförhandla

Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Här på loneforhandling.se ger vi dig en massa tips och råd som gör att du lyckas med din löneförhandling, men ibland kan det också vara bra att veta hur man inte ska göra och vad man inte ska säga under löneförhandlingen. Nu ska vi titta på vilka strategier du bör undvika när du förhandlar om din lön.

Jämför dig inte med dina kollegor

Du ska naturligtvis framhäva att du är en bra medarbetare och är viktig för företaget men inte att du är bättre än andra, även om så är fallet. Om du gör det är det som att förklara för chefen eller den personalansvarige att deras övriga personal inte riktigt håller måttet i jämförelse med dig, vilket i sin tur betyder att företaget har haft ett dåligt omdöme när han eller hon anställde den övriga personalen.

Fokusera på dina resultat, inte din kunskap

Chefen är inte så intresserad att höra om dina kunskaper för dessa kunskaper har ju företaget känt till sedan de anställde dig och den kompetensutveckling du haft under din anställning känner företaget också till. Då är det mycket bättre att du fokuserar på dina resultat och dina arbetsuppgifter istället, precis som personen gjorde i vårt exempel på löneförhandling.

Ge inte onödiga löften

Under en löneförhandling kan det vara frestande att säga att man ska jobba ännu effektivare och ta ett ännu större ansvar, men det ska du verkligen inte göra om du inte är säker på att du klarar av det. Oftast är det dessutom det du redan har gjort som påverkar din lön positivt och inte det du ska göra.

Använd aldrig hot

Hot om att lämna företaget brukar sällan ge något positivt resultat i en löneförhandling. Du ska inte heller säga till chefen att andra arbetsgivare minsann är intresserade av dig om företaget inte höjer din lön. Det här kan göra att chefen vänder taggarna utåt eller tycker att du inte är värd att satsa på eftersom du ändå överväger att lämna företaget.